Dzięki kreatorom stron WWW, możesz zbudować własną stronę internetową bez posiadania umiejętności programowania (lub z małą pomocą freelancera albo agencji). Poznaj 10 najlepszych darmowych i płatnych kreatorów. Jeśli planujesz w 2024 r. tworzenie strony WWW lub bloga, dla siebie lub dla firmy, to przeczytaj ten kompletny poradnik jakie narzędzie wybrać.
Przy użyciu kreatorów stron WWW bez problemu stworzysz prostą stronę internetową, uruchomisz własnego bloga czy własny sklep internetowy. Liczba tych narzędzi dynamicznie się rozwija i oferuje coraz lepsze i bardziej zaawansowane rozwiązania do tworzenia stron internetowych, dlatego podjąłem się recenzji najlepszych z nich w poniższym rankingu. W tym artykule recenzuję najlepsze propozycje narzędzi do tworzenia stron internetowych dostępnych w 2024 roku.
Odpowiedzią na to pytanie jest ranking 10 najlepszych narzędzi do tworzenia własnych witryn internetowych, które warto rozważać w 2024 roku. Obojętnie czy planujesz uruchomić stronę WWW dla firmy lub stronę personalną z blogiem, czy prosty sklep internetowy, znajdziesz tutaj propozycję dla Ciebie:
Kreator stron WWW, to narzędzie umożliwiające tworzenie profesjonalnych stron internetowych bez konieczności posiadania umiejętności programistycznych. Dzięki intuicyjnym interfejsom drag-and-drop, kreatory stron WWW pozwalają użytkownikom na projektowanie, personalizację i publikację stron w sieci w krótkim czasie. Współczesne kreatory oferują szeroką gamę szablonów, funkcje e-commerce, a także wiele integracji z mediami społecznościowymi oraz narzędzi SEO, co sprawia, że są one idealnym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, blogerów i twórców pragnących zaistnieć w świecie cyfrowym.
Kreatory stron WWW, działają na zasadzie prostego i intuicyjnego interfejsu, gdzie użytkownik może w łatwy sposób przeciągać i upuszczać elementy na stronę, takie jak tekst, obrazy czy wideo, dzięki funkcji drag&drop. Większość kreatorów WWW oferuje gotowe szablony graficzne, które zawierają układ strony internetowej, kolorystykę i grafikę specyficzną dla przeznaczenia strony.
Większość narzędzi do tworzenia stron internetowych, oferuje też możliwość budowania strony od podstaw, na zasadzie modułowej tj. wyboru z listy dostępnych komponentów lub gotowych bloków, które można umieszczać na projektowanej stronie i dostosować do indywidualnych potrzeb - zmieniając tekst, grafikę, rozmiar elementów, a także styl i kolorystykę.
Kreatory działają jako narzędzia no-code, umożliwiając postawienie witryny krok po kroku bez kodowania i publikacji jej w sieci. Po wybraniu kolorystyki, ustaleniu wyglądu, dodaniu odpowiednich składników i treści, witryna jest gotowa do publikacji, zwykle w automatyczny sposób i bez konieczności instalacji na serwerze, czy dbania o środowisko uruchomieniowe (najczęściej płacimy za usługę kreatora i hosting w pakiecie).
Większość kreatorów strony internetowych umożliwia również integrację z różnymi dodatkowymi narzędziami i wtyczkami, co znacząco zwiększa funkcjonalność tworzonej strony.
Kreatorami stron internetowych posługują się zarówno mniejsze agencje interaktywne, jak i freelancerzy specjalizujący się w tworzeniu strony internetowych. Tego typu usługa kosztuje od kilku, do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Dlatego, jeśli dopiero rozpoczynasz własny biznes lub blog, i Twoja obecność w sieci nie wymaga zaawansowanej strony internetowej, kreatory do tworzenia stron internetowych, pozwolą na samodzielne zbudowanie własnej WWW.
Jeśli chcesz stworzyć stronę samodzielnie, lub skorzystać z usług freelancera, a ważne są dla Ciebie niska cena, krótki czas i prostota stworzenia własnej WWW - kreatory są idealnym rozwiązaniem. W przypadku prostych stron wizytówek, blogów, małych sklepów internetowych, platformy do tworzenia stron zwykle nie wymagają zaawansowanej wiedzy i umiejętności. To doskonała opcja na start dla małego biznesu, zwłaszcza, jeśli ważne są dla Ciebie: CMS do obsługi bloga, narzędzia SEO i dziesiątki integracji marketingowych “w pudełku”.
Poniższy ranking najlepszych kreatorów stron WWW, zawiera wybór szerokiej gamy najlepszych narzędzi, które zaspokoją potrzeby różnych odbiorców, od podstawowych do bardzo zaawansowanych. Pamiętaj, że najlepsze narzędzia są tylko najlepszymi w swojej kategorii (np. platforma Shopify wiedzie prym wśród platform e-commerce), najlepszymi do realizacji konkretnych celów lub projektu biznesowego (np. utworzenie strony prezentującej firmę z funkcją bloga), albo najlepszymi dla kogoś (np. strona dla eksperta, sprzedającego dostęp do artykułów premium).
Z tego powodu moja lista platform i kreatorów WWW, zawiera sekcję “Dla kogo?”, w której opisuję typowych odbiorców narzędzia, a także wskazuję na możliwości odpowiadające na różne potrzeby lub funkcje dedykowane różnym grupom odbiorców.
Ranking ten powstał na podstawie mojego doświadczenia, oraz testów każdej z wymienionych aplikacji. Dążę do obiektywnego porównania i nie czerpię korzyści z umieszczenia tej czy innej aplikacji wyżej w rankingu.
Ocena: ⭐⭐⭐⭐⭐
Webflow to idealny kreator strony WWW, pozwalający uruchomić w krótkim czasie, wizualnie atrakcyjną i opartą o intuicyjny system CMS, stronę internetową, prosty sklep, własnego bloga lub społeczność internetową. Webflow to darmowy kreator, dzięki któremu zbudujesz pięknie wyglądającą stronę WWW, która działać będzie responsywnie na komputerach i smartfonach, a gotowy projekt opublikujesz w domenie Webflow (za darmo) lub we własnej domenie internetowej (pakiet płatny).
Przewagą Webflow są niesamowite możliwości edycji warstwy wizualnej strony internetowej, jakich nikt wcześniej nie zaoferował. Każdy element graficzny strony WWW możemy dokładnie edytować: od rozmiarów czcionek i buttonów, po parametry CSS-owe takie jak padding, border, outline, margin i inne określające detale wyglądu elementów strony WWW. Daje to pełną kontrolę nad wyglądem tworzonej strony internetowej, która może być zrealizowana w sposób, który programiści lubią nazywać “pixel perfect”, co daje efekt profesjonalizmu.
Zaletą Webflow, jest to, że ten kreator stron WWW powstał de facto jako narzędzie dla designerów, umożliwiające projektowanie stron internetowych przypominające, popularną wśród projektantów UX/UI, Figmę. Twórcy aplikacji poszli jednak o krok dalej, umożliwiając publikację projektu opracowanego w edytorze jako gotowej strony WWW na ich serwerach, dzięki czemu Webflow stał się jedną ze sztandarowych aplikacji stojących na czele rewolucji no-code.
W przeciwieństwie do Wordpressa, strony internetowe publikowane z Webflow są hostowane na serwerach usługodawcy. Nie ma możliwości instalacji edytora stron na własnym hostingu internetowym, a sam Webflow nie jest w odróżnieniu od Wordpressa narzędziem na licencji open source, które każdy może wykorzystać i rozwijać. W związku z tym Wordpress jest narzędziem darmowym, a Webflow po publikacji strony wymaga comiesięcznych opłat. Minusem hostingu Webflow jest więc tzw. “vendor-lock” czyli przywiązanie do jednego dostawcy, który zarabia na stałych, miesięcznych lub rocznych opłatach licencyjnych i hostingowych.
Plusem takiego stanu rzeczy, jest za to wysoka jakość narzędzia i bezpieczeństwo, o które dbają twórcy oprogramowania. Możliwa jest błyskawiczna publikacja strony w Internecie bez umiejętności technicznych - bez instalowania Wordpress, wgrywania szablonu i innych komplikacji. Dodatkowo Webflow dba o szybkość i dostępność strony WWW, oferując w każdym pakiecie obsługę tzw. CDNów (Content Delivery Networks), które pozwalają użytkownikom z całego świata na dostęp do szybko ładowanej kopii strony WWW. Webflow daleko bardziej dba również o marketplace dodatków: szablonów i wtyczek, które są wyższej jakości niż te dedykowane Wordpressowi.
I tu dochodzimy do kolejnej przewagi tego narzędzia do tworzenia stron WWW. Webflow posiada aktywną i utalentowaną społeczność designerów, programistów i pasjonatów tej technologii. Przekłada się to na wysoki standard wizualny projektów szablonów stron Webflow, przeciętnie znacznie bardziej dopracowanych niż propozycje dostępne dla Wordpressa. W przypadku tego drugiego, wielokrotnie twórcami szablonu okazują się programiści Wordpress z różnych zakątków świata, którzy po prostu nie mają oka do detali i nie znają bieżących trendów w projektowaniu UX. Twórcy szablonów Webflow to rasowi designerzy, dlatego oferują świetne projekty graficzne, dopracowany UI i dynamiczne elementy takie jak animacje i hovery, które zrobią wrażenie na odwiedzających stronę WWW.
Tworzenie stron internetowych w Webflow nie jest tak proste jak w wielu innych kreatorach stron WWW, np. Weebly, Wix czy Squarespace. Sprawna znajomość Webflow, może wymagać wielu godzin nauki, ale nie jest to problemem, jeśli chcesz samodzielnie zbudować stronę internetową w oparciu o pasujący szablon.
Warto też podkreślić, że twórcy udostępniają kompletne przewodniki w postaci bazy wiedzy, która w detalach opisuje każdą opcję Webflow, podaje przykłady i praktycznie uczy też podstaw stylizacji CSS.
Ogrom możliwości Webflow i brak intuicyjności może przytłoczyć, ale spokojnie. Sam stworzyłem kilka stron na Webflow, a kompletnie nie umiem programować. Tworząc strony w kreatorze Webflow zaglądałem po prostu przy każdym problemie do bazy wiedzy, dzięki czemu bez problemu poradziłem sobie z wyzwaniami edycji szablonu strony Webflow. Wymaga to odrobinę więcej samozaparcia i czasu (stworzone strony zajmowały mi min. 5 dni ciągłej pracy), ale efekty są tego warte. Częścią bazy wiedzy Webflow jest darmowy kurs wideo do nauki tego kreatora. Dostępne jest też forum, na którym można konsultować się z innymi użytkownikami lub odnaleźć wątek z podobnym przypadkiem do naszego problemu.
Marketplace Webflow nie jest tak bogaty jak oferta szablonów i wtyczek do Wordpressa, ale trzeba pamiętać, że to stosunkowo świeża platforma, która dynamicznie się rozwija. Oferta dodatków rośnie z każdym miesiącem, ale jakość dostępnych rozszerzeń i elementów jest zdecydowanie wyższa niż tych dla Wordpressa. Twórcy Webflow dbają również o wyższe standardy wobec programistów pluginów czy aplikacji, nie wpuszczając na marketplace byle czego.
Marketplace oferuje gotowe biblioteki komponentów, szablony, a także możliwość zatrudnienia designera poleconego przez Webflow, który wdroży dla nas stronę WWW. Obecnie rozwija się też oferta aplikacji, które rozszerzą możliwości kreatora stron Webflow ponad standardy CMSu, podobnie jak w Shopify’u lub Wordpressie. Świetnym pomysłem jest też Made in Webflow, czyli galeria projektów stron WWW, którymi można się inspirować z opcją kopiowania gotowych elementów od innych twórców.
Webflow posiada mnogość integracji z narzędziami SaaS dla biznesu. Dzięki temu bardzo łatwe staje się np. zbieranie maili do newslettera i przekazywanie adresów do narzędzi do email marketingu (np. do Mailchimp), pobieranie płatności za produkty (np. poprzez Stripe) i realizacja innych istotnych procesów biznesowych za pomocą strony WWW.
Wszystkie narzędzia oferowane przez Webflow, doskonałe szablony, kontrola nad wizualnym aspektem strony WWW, czynią go oczywiście świetnym wyborem dla wymagających odbiorców. Webflow jest doskonałym narzędziem dla tworzenia i utrzymywania stron firmowych, stron niedużych instytucji lub fundacji, jak również do stron i blogów osobistych (w tym ze sprzedażą szkoleń lub dostępu do contentu premium, ponieważ pojawiła niedawno się beta funkcji membership na Webflow), czy stron typu portfolio dla designerów.
Brak możliwości instalacji na własnym hostingu, zapewne przekreśla Webflow dla części firm, które tego wymagają, jednak platforma nie jest też obecnie preferowanym CMS przez duże firmy i korporacje. Natomiast kreator WWW Webflow, uwielbiają startupy i agencje, które coraz częściej budują na nim strony internetowe dla klientów biznesowych (na Webflow powstała też nasza strona mindandmatter.pl).
Webflow oferuje różnorodne plany cenowe dostosowane do potrzeb użytkowników. Dla osób indywidualnych i firm dostępne są plany stron:
Webflow oferuje również plany dla zespołów i agencji:
Ceny podane są dla płatności rocznych, co oznacza, że płacisz za cały rok z góry.
Jeśli chcesz skorzystać z funkcji specjalnie zaprojektowanych dla sprzedawców internetowych, Webflow oferuje dedykowane plany E-commerce:
Ocena: ⭐⭐⭐⭐
Budowanie stron z CMS Wordpress to nadal najpopularniejsza metoda tworzenia stron internetowych, która nie ma sobie równych pod kątem liczby wdrożeń na całym świecie (wg W3Techs 43.2% stron zasilana jest Wordpressem), a także aplikacji dodatkowych, szablonów i elementów, które pozwalają zrealizować niemal każdy projekt. Wszechstronność to wielki plus tej platformy: czy budujemy stronę internetową dla własnej firmy, serwis informacyjny czy personalnego bloga, sklep internetowy (dzięki WooCommerce), czy nawet prosty marketplace lub stronę WWW z kursami internetowymi, Wordpress będzie świetnym wyborem.
Niewątpliwą zaletą Wordpressa jest prostota uruchomienia strony, dodawania treści w CMS, instalacji rozszerzeń czy utrzymania naszej aplikacji. Wordpress powstał jako CMS, a więc system do zarządzania treścią, dlatego doskonale sprawdza się jako system do publikacji treści informacyjnych czy blogowych.
W przypadku strony z blogiem, Wordpress jest bardzo intuicyjny, daje możliwość wykorzystania różnych form contentu (tekst, zdjęcia, audio, wideo), pozwala na podgląd widoku artykułu w trakcie pisania, a dzięki wtyczkom można osadzić moduł komentarzy. WP umożliwia kontrolę nad SEO, optymalizację wprowadzonych treści, a także implementację wspierających konwersję formularzy czy pop-upów z zapisem do newslettera.
Prostota to ogromna zaleta tej technologii. Do instalacji Wordpressa potrzebny jest hosting, a większość usługodawców oferuje od razu instalator WP, który sam załaduje potrzebne elementy na serwer i utworzy nam dostęp do admina WP. Kolejnym krokiem jest zwykle instalacja szablonu i wtyczek. Nie trzeba być w tym ekspertem. Jest to proste jak jazda na rowerze i nawet po kilku latach wracając do Wordpressa, intuicyjnie będziemy potrafili z nim pracować.
W kwestii projektowania własnej strony internetowej Wordpress daje prawie nieskończoną liczbę opcji, dzięki szablonom i rozszerzeniom - tzw. wtyczkom. Marketplace Wordpress daje dostęp do tysięcy aplikacji rozszerzających takich pluginów. Spora część tych wtyczek jest darmowa, w tym bardzo ważne rozszerzenia takie jak WooCommerce, służący do obsługi sklepu internetowego dzięki Wordpress. Jeśli zaś chodzi o wygląd naszej strony WWW, witryny takie jak ThemeForest oferują tysiące szablonów stron internetowych do Wordpressa w cenie przeciętnie 100-400 złotych (jednorazowy zakup), które przeznaczone są dla rozmaitych firm i typów działalności: mechaników, artystów, prawników, lekarzy, sklepów internetowych, agencji marketingowych i wielu innych. Ostatnie lata wzmocniły również Wordpressa o zaawansowane możliwości tworzenia stron internetowych w kreatorze drag & drop.
Elementor to zaawansowany kreator stron internetowych przeznaczony dla projektantów, który umożliwia tworzenie stron bez konieczności kodowania. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi drag & drop użytkownicy mogą wizualnie projektować strony marzeń, niewymagających znajomości HTML czy CSS.
Elementor oferuje szeroką gamę funkcji, takich jak możliwość tworzenia unikalnych kształtów dla różnych elementów na stronie, dodawanie własnych czcionek, projektowanie ścieżek tekstu oraz integracja z animacjami Lottie. Użytkownicy mogą również dostosowywać wygląd strony dla różnych urządzeń, takich jak komputery stacjonarne, tablety czy smartfony.
Ponadto, Elementor jest zoptymalizowany pod kątem SEO, zapewniając szybkość i wydajność strony, co jest kluczowe dla satysfakcji użytkowników i wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Elementor posiada również bogatą społeczność, która pozwala projektantom na wymianę wiedzy i inspiracji w dziedzinie tworzenia stron internetowych
Zdecydowanie tak! Dzięki Elementorowi, lekko przykurzony CMS, jakim jest Wordpress, jest prawdziwie uniwersalnym kreatorem stron internetowych, dającym szerokie opcje budowania własnych stron WWW.
Sam dodatek z kreatorem jest bezpłatny, ale warto wydać $49 rocznie na pakiet płatny, który zawiera setki szablonów i gotowych elementów do zbudowania strony WWW bez umiejętności kodowania.
Wordpress jest oprogramowaniem typu open source, a więc z otwartym kodem i darmowym. Koszty pracy z nim są z tego powodu bardzo niskie, de facto ograniczając się do zakupu hostingu, domeny i szablonu strony WWW. To dobra wiadomość dla wszystkich osób, które prowadzą z pasji bloga lub zaczynają pierwszy biznes. Mnogość wtyczek i otwarta architektura Wordpressa pozwala obsłużyć więcej niż stronę internetową czy bloga, bowiem na WP można postawić także sklep internetowy, stock ze zdjęciami lub prosty marketplace. Wordpress to idealna technologia dla małej lub średniej firmy czy jednoosobowej działalności, a także świetna opcja na stworzenie MVP startupu.
Problemy z tym kreatorem stron WWW, zaczynają się dla dużych firmy, które wybierając Wordpressa szybciej zaczną odczuwać jego ograniczenia. Szablony nie spełnią ich potrzeb, a zgodność z wizualnymi standardami firmy wymaga indywidualnie przygotowanego projektu graficznego wdrażanego z programistami lub przynajmniej za pomocą kreatora Elementor. Indywidualnie przygotowane funkcje (np. kalkulatory oferty) wymagać będą customowych wtyczek, które przywiążą firmę do agencji i mogą zawierać podatności na atak hakerski.
Trzeba w tym miejscu powiedzieć, że ryzyka biznesowe wyboru Wordpressa są dla dużych firm zdecydowanie wysokie. CMS przez niską jakość wtyczek i coraz słabsze standardy ich supportu przez deweloperów, jest podatny błędy lub na ataki hakerskie, mogące doprowadzić do utraty danych (sam raz kompletnie straciłem stronę WWW w wyniku błędu aktualizacji wtyczki). W erze regulacji RODO, wobec wielomilionowych nawet kar za wycieki danych, duże firmy i korporacje często unikają Wordpressa (szczególnie zaś instalacji wtyczek z szerokiego rynku), lub ograniczają jego użycie tylko do firmowych blogów.
Ocena: ⭐⭐⭐⭐
Wix to prosty i profesjonalny kreator stron dla biznesu, do stworzenia własnej strony bez designera, dewelopera lub agencji, wraz z kokpitem narzędzi do zarządzania sprzedażą i marketingiem.
Wix jest kreatorem, który działa od 2006 roku, dlatego posiada wiele funkcjonalności i jest bardzo dopracowanym i niezwykle prostym narzędziem. Pozwala zbudować stronę internetową dla biznesu, zawierającą bloga, formularze, płatności, ofertę e-commerce z koszykiem. Dla kreatorów i ekspertów oferuje tworzenie społeczności i sprzedaż kursów, dzięki modułowi sprzedaży członkostwa w modelu subskrypcji. Kreator oferuje nawet takie możliwości jak specjalistyczne aplikacje dla restauracji - systemy do tworzenia menu, systemy rezerwacyjne dla stolików i do zamówień online. W skrócie Wix stara się oferować to samo co Wordpress, wspierając konkretne grupy biznesów i upraszczając dla nich odpalenie własnej strony do minimum, dodając pakiet wbudowanych narzędzi - w zamian za miesięczne opłaty z utrzymanie strony na wixowym hostingu.
Wix, który przeznaczony jest dla małych i średnich firm, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych, związków wyznaniowych i fundacji, a także dla przedstawicieli wolnych zawodów i specjalistów. Na Wix utworzysz prosty sklep internetowy lub funkcjonalną stronę WWW dla niedużej firmy: siłowni, restauracji, hotelu, trenera personalnego, kosmetyczki, fryzjera, czy firmy B2B.
Baza Wix zawiera ponad 900 szablonów, dla powyżej wymienionych działalności, a także:
przeznaczone dla kreatywnych: portfolio dla fotografów, strony dla muzyków, artystów, designerów, filmowców lub architektów,dedykowane edukacji: różnego rodzaju szkołom, kursom onlinezaprojektowane dla społeczności: kościołów, non-profitów i for internetowychwspierające organizatorów wydarzeń: imprez, konferencji i wesel.
Wix pozwoli nam przygotować wizualnie atrakcyjną, przyjazną urządzeniom mobilnym witrynę internetową na podstawie bazy 900+ szablonów. Narzędzie kreatora WWW Wix jest potężne i proste w użyciu. System pozwala na edycję praktycznie każdego elementu naszej strony. Łatwo zedytujemy nagłówki, dodamy grafiki i zdjęcia, utworzymy bloki tekstu. Wszystko w mechanizmie drag&drop i pracy w przeglądarce internetowej, bez odrobiny kodowania. Wix pozwala również zrealizować drobne animacje na stronie, np. fade-outy ikon przy scrollowaniu strony.
Od początku naszej podróży z kreatorem, to jest zaraz po założeniu konta, Wix definiuje razem z nami nasz biznes, a potem przestawia funkcjonalności, które są nam potrzebne. Baza Wix posiada dopasowane do nas szablony, ale w pierwszej kolejności kreator prowadzi nas przez opis tego, co sprzedajemy. Celem kreatora jest odpalić nie tylko stronę WWW zawierającą informacje o nas lub naszej firmie, ale przede wszystkim umożliwić rozwój biznesu: sprzedawać usługi, produkty lub dostęp do społeczności, filmów lub plików.
Wix jest ekstremalnie łatwy w użyciu i prowadzi nas za rękę na każdym etapie. Co więcej dla każdego typu biznesu oferuje zindywidualizowany proces onboardingu i uruchomienia strony nastawionej na sprzedaż oferty, a nie tylko prezentującej informacje o nas. Wordpress jest systemem CMS przeznaczonym do tworzenia strony informacyjnej lub bloga i publikowania na nim treści, a Wix pozwala samodzielnie stworzyć stronę dla firmy lub osoby kompletnemu amatorowi i wyposaża go we wbudowane narzędzia skupione na sprzedaży i dedykowane charakterowi jego działalności.
Poza tworzeniem stron WWW, w potężnym panelu admina Wix otrzymujemy m.in. narzędzia do optymalizacji SEO, dostęp do narzędzi marketingowych, system publikacji na blogu, rozbudowaną analitykę ruchu na stronie. Do tego mamy system generowania leadów - formularze zapisu i rezerwacji usług, system sprzedaży produktów, usług i kursów, a także CRM do zarządzania zebranymi kontaktami, narzędzia do komunikacji: czat i email czy tworzenia prostych automatyzacji (np. mail z podziękowaniem po zapisie do formularza.
Poza tworzeniem stron WWW, narzędzia są właśnie dodatkową siłą Wix. Twórcy tego kreatora udowodnili, że Wix rozumie, że strona WWW to nie tylko wizytówka, którą stawiamy sobie na początku działalności, dlatego oddali razem z Wix pakiet narzędzi do rozwoju biznesu.
W ten sposób Wix staje się czymś więcej niż kreatorem stron WWW, który pozwala stworzyć stronę i umieścić na hostingu. Dzięki wbudowanym narzędziom ten kreator zmienia się w swoiste centrum zarządzania cyfrowym biznesem. Taki kompletny kokpit do zarządzania dla naszego biznesu, przejrzysty i prosty w obsłudze, jest tym co sprawia, że Wix daje długoterminową wartość swoim użytkownikom.
Korzystając z oferty kreatora Wix, możesz zupełnie za darmo zbudować i opublikować w sieci stronę WWW. Jeśli jednak chcesz, aby strona miała własną domenę, konieczne jest wykupienie jednego z planów płatnych Wix Premium: Light (45 zł/mies.), Core (90 zł/mies), Business (135 zł/miesiąc), Business Elite (680 zł/mies.) i Enterprise.
Wszystkie plany Premium umożliwiają podłączenie własnej domeny, usunięcie brandingu Wix oraz korzystanie z obsługi klienta 24/7. Dodatkowo, większość planów premium zawiera voucher na bezpłatną domenę przez 1 rok.
Light: Najtańszy plan, w cenie 45 zł miesięcznie, oferuje 2 GB przestrzeni dyskowej oraz podstawowe narzędzia marketingowe.Core: Za 90 zł miesięcznie, użytkownicy otrzymują 50 GB przestrzeni dyskowej, podstawowy pakiet marketingowy oraz podstawowe funkcje eCommerce.Business: W cenie 135 zł miesięcznie, plan ten oferuje 100 GB przestrzeni dyskowej, standardowy pakiet marketingowy oraz standardowe funkcje eCommerce.Business Elite: Za 680 zł miesięcznie, ten plan oferuje nieograniczoną przestrzeń dyskową, zaawansowany pakiet marketingowy oraz możliwość przyjmowania płatności i zaawansowane funkcje eCommerce.Enterprise: Plan ten jest dedykowany dla firm, które chcą dynamicznie rozwijać swoje strony i zapewnić im skalowalność. Oferuje on wszystkie funkcje premium, takie jak niestandardowe szablony, integracje czy zarządzanie wieloma stronami. Cena nie jest podana na stronie i jest ustalana indywidualnie.
Nową, osobną od Wix usługą, w grupie narzędzi Wix, jest zaawansowany kreator stron WWW bez umiejętności kodowania tzw. Editor X (wkrótce zmiana nazwy na Wix Studio), który pozwala, tworzyć nowoczesne strony WWW, podobnie jak w kreatorze Webflow. Editor X łączy w sobie nowoczesne możliwości responsywnego projektowania z intuicyjnym interfejsem przeciągnij i upuść. Budujemy w oparciu o nowoczesne szablony, a dla tych, którzy szukają większej personalizacji, platforma umożliwia tworzenie od podstaw i dodawanie własnego kodu. System Editor X oferuje solidny system zarządzania treścią (CMS) do tworzenia stron opartych na danych i skomplikowanych aplikacji internetowych.
Ceny dla planów premium Editor X są następujące:
Warto zwrócić uwagę, że podane ceny dotyczą subskrypcji rocznych, opłaconych z góry w całości w momencie zakupu
Dodatkowe plany Biznes i Ecommerce kosztują:
Ocena: ⭐⭐⭐⭐
Shopify to najpopularniejsza na świecie platforma e-commerce dla małego biznesu, która umożliwia odpalenie w pełni funkcjonalnego sklepu nawet w kilka dni lub tygodni. Posiada praktycznie wszystko czego możesz potrzebować od sklepu internetowego, przy niskich kosztach miesięcznego abonamentu (29 USD).
Ponieważ niniejszy ranking, omawia narzędzia do tworzenia stron WWW, nie może zabraknąć w nim przynajmniej jednej mocnej propozycji wyspecjalizowanej platformy do uruchomienia sklepu internetowego. Platformy e-commerce przedstawię w osobnym artykule, natomiast w zestawieniu umieściłem Shopify jako najbardziej reprezentatywny przykład takiego rozwiązania.
Shopify jest idealnym wyborem na start biznesu, ponieważ uruchomienie sklepu jest proste i nie wymaga zwykle umiejętności kodowania. Dzięki temu Shopify wpisał się w ruch narzędzi no-code, oferując platformę do testu koncepcji biznesowej dla startupów lub pierwszy sklep dla przedsiębiorców internetowych.
Budowa sklepu internetowego na dowolnej niemal platformie, wiąże się z kosztami. Opracowanie projektów, grafik, development na platformie, to dla przedsiębiorcy co najmniej dziesiątki tysięcy złotych, jeśli nie setki tysięcy. Shopify pozwala zrealizować sklep w ciągu kilkudziesięciu godzin, za niewielkie pieniądze lub własnym sumptem.
Postawienie sklepu na tej platformie może zająć nawet kilka dni, licząc czas potrzebny na instalację gotowego szablonu, dostosowanie go własnymi grafikami i logo, edycję kolorystyki czy typografii. Platformę łatwo z integrujemy z setkami narzędzi, wybierzemy adekwatny szablon spośród setek dostępnych motywów, a dzięki marketplace’owi zainstalujemy aplikacje rozwijające możliwości systemu. Wsparcie firmy, baza wiedzy, support mailowy, a także społeczność - np. dostępni partnerzy do wsparcia projektu, jest olbrzymim plusem Shopify.
Jeśli już rozmawiamy o możliwościach tej kanadyjskiej platformy, warto oszacować gdzie mają one swoje granice. Prostota Shopify jest jego największą zaletą, pozwalając użytkownikom szybko oddać estetycznie ładny sklep. A za prostotą zawsze muszą iść kompromisy, zwłaszcza ograniczenia funkcjonalności.
W kwestii wyglądu Shopify daje nam wybór spośród ogromnej bazy płatnych szablonów dostosowanych do różnych rodzajów sklepów: elektronicznych, dziecięcych, meblarskich, odzieżowych czy innych. Szablony szybko zainstalujemy w panelu admina. Wszystkie szablony wspierają wygląd mobilny, a więc skalowanie na urządzeniach innych niż komputer, co jest obecnie standardem. Twórcy szablonów oferują do nich dokumentację, wsparcie i regularne aktualizacje, o ile kupimy ze sprawdzone źródła (warto przeczytać opinie o szablonie i kupować popularne itemy z przynajmniej 50 sprzedażami). Droższe, bardziej zaawansowane szablony oferują np. różne rodzaje headerów i footerów, megamenu, a czasem od razu elementy aplikacji takie jak np. dodawanie pop-upów, social proof (notyfikacje, że ktoś coś kupił na stronie), czy moduł cross- i up-sellingu.
Szablony i platforma Shopify mają swoje ograniczenia wynikające z architektury systemu. Teoretycznie można poza nie wyjść kodując elementy z HTML i CSS lub modyfikując kod Liquid (język programowania Shopify), jednak nie testowałem tych możliwości i nie polecałbym takich modyfikacji bez wsparcia ekspertów. Szablon definiuje zatem wygląd sklepu: menu header, umiejscowienia logo, wygląd głównego menu, wygląd footera i stron: głównej, strony produktu itp. Jednak w ogólnym założeniu szablon definiuje głównie układ elementów, rozmieszczenie boxów z grafiką i linkiem, umieszczenie karuzeli produktów polecanych i tym podobne. Charakter szablonu określają poza rozmieszczeniem tych elementów: kolory (które można zmieniać), wygląd buttonów, czcionki (można zmieniać), użyte zdjęcia w boxach, formularze zapisu do newslettera (zwykle zakodowane w szablonie) i tła (kolorystyczne możemy zmienić, natomiast grafiki są często wpisane w szablon na stałe). Nie zmienimy też checkoutu, nie dodamy pewnych customizacji, ponieważ Shopify pilnuje spójności tego elementu, aby nie pojawiały się awarie wyłączające sprzedaż w sklepach.
Szczęśliwie jednak twórcy Shopify i społeczność programistów, przewidzieli jednak większość naszych potrzeb, oddając w nasze ręce setki aplikacji umożliwiających rozbudowę sklepu o wymarzone funkcje. Nie zmienimy zasadniczo koszyka i checkoutu, ale dodamy w Shopify kody rabatowe, uruchomimy czasowe promocje i wszelkiego rodzaju akcje sprzedażowe np. up-selling “kup dwie rzeczy, aby dostać rabat”. W kwestii analityki, wysyłki e-mailingu do klientów, tworzenia programów affiliacyjnych czy lojalnościowych - wykorzystamy setki integracji z narzędziami z całego świata. Baza integracji jest w przypadku Shopify jedną z największych jakie widziałem po Wordpressie, dzięki ogromnej popularności tej platformy porównywalnej z Wordpressem.
W przypadku sklepu uruchamianego z myślą wyłącznie o rynku polskim, warto porównać ofertę lokalnych platform z ofertą Shopify. Obecnie Shopify oddaje polski panel administracyjny sklepu, ale problemy możemy mieć, jeśli chcemy pełną ofertę lokalnych kurierów (np. Paczkomaty InPost), lokalnie dostosowanych aplikacji i dodatków (dane klientów przechowywane zgodnie z RODO na terenie EWG), integracji z marketplace’ami (np. Allegro), czy systemami płatności (Przelewy24, Tpay, PayU itp.).
Shopify wprowadził własny system płatności, Shopify Payments, który NIE jest dostępny dla sprzedawców w Polsce, a tylko w USA i Kanadzie. Jeśli chcemy płatności popularnych w Polsce, to istnieją obejścia (np. system integrujący Przelewy24). Ponieważ platforma sklepowa króluje głównie w USA, Kanadzie, Australii i UK, stopniowo penetrując dopiero rynki europejskie, dostosowanie do systemów płatności czy wysyłkowych poszczególnych krajów wymaga dodatkowej inwestycji lub znalezienia workaroundów.
Porównanie platform e-commerce wymaga dużej analizy, ale Shopify z pewnością ma wiele zalet, m.in. łatwość obsługi i zbudowania sklepu, szeroki wachlarz funkcjonalności, przejrzysty panel, szeroki zakres narzędzi marketingowych i rozszerzeń, najlepsze (np. Klaviyo do wysyłki e-maili, Yotpo do marketing i personalizacji), a także duże wsparcie dla dropshippingu i print-on-demand (np. integrację Printful, Gelato lub Printify do druku koszulek i gadżetów z naszym projektem, wysyłanych do klienta).
Platforma jest świetnym wyborem dla każdego zaczynającego przygodę z e-commerce lub dla niedużych storefront’ów większych marek, które nie potrzebują wielkiego sklepu w związku z ograniczoną ofertą handlową (jeśli np. duża marka, która dopiero zaczyna sprzedaż Direct-to-Consumer).
Dla dużych firm dostępny jest Shopify Plus, oddzielny produkt, który pozwala ingerować głęboko w kod, tworzyć customowe widoki, własny checkout i wszelkie customizacje.
Shopify może być też świetną platformą dla kogoś kto posiada już sklep stacjonarny i chce rozpocząć pracę w online lub odpala pop-up store (pozwala między innymi zarządzać inwentarzem, wspiera też rozwiązania PoS). Przede wszystkim jednak Shopify doskonale wspiera globalne biznesy, dedykowane rynkom zagranicznym, lub z ambicjami działania globalnie. Platforma jest również topowym wyborem dropshipperów (którzy handlują transgranicznie) w związku z łatwością otwarcia sklepu, szeregiem integracji i aplikacji.
Dzięki szybkości stworzenia sklepu, niskim kosztom (od $29), globalnemu zasięgowi, oraz integracjom z platformami dropshippingu i Print on Demand, Shopify stał się topowym wyborem dla dropshipperów z towarami z Chin i tych, handlujących drukowanymi artykułami np. t-shirtami. Większość zagranicznych dropshipperów, stawia sklepy właśnie na Shopify i można śmiało uznać ją za najlepszy wybór, w szczególności jeśli rozwijamy handel globalnie lub na rynkach zachodnich.
Systemy Print on Demand takie jak Printful czy Printify łączą sklep internetowy z siecią drukarni na całym świecie, obsługując dropshipping produktów drukowanych na cały świat. To zintegrowany z nimi Shopify świetną opcją dla sprzedawców drukowanych artykułów, artystów i grafików oraz twórców internetowych - np. content-creatorów i influencerów, którzy tworzą własne marki lub sprzedają tzw. merch.
Trzy plany Shopify: Basic, Shopify, Advanced, kosztują odpowiednio $24, $69 i $299 miesięcznie przy rocznej subskrypcji $32, $92 i $399).
Podstawowy pakiet zadowoli większość osób, ponieważ w wyższych planach dostajemy tylko: lepszą analitykę, więcej kont dla zespołu (2,5,15 kont), czy możliwości rejestrowania stanów magazynowych lub sklepowych (do 4,5, lub 8). Ponadto najwyższy pakiet wspiera tworzenie automatyzacji i workflowów, a także pobieranie ceł i podatków dla różnych rynków zagranicznych.
Ocena: ⭐⭐⭐
Ghost to open-source’owy system CMS, zaprojektowany jako rywal Wordpressa, z myślą o publikowaniu treści w Internecie. To doskonałe narzędzie dla bloggerów, twórców kontentu, redakcji lub dziennikarzy którzy oczekują wysokiej jakości narzędzia do pisania, publikacji, oraz monetyzacji treści. Ghost, to także platforma dla firm potrzebujących narzędzia CMS do publikacji bloga lub bazy wiedzy, na własnym serwerze lub na hostingu Ghost.
Historia Ghost zaczyna się w 2013 r., kiedy sam projekt ujrzał światło dzienne według koncepcji utworzenia następcy Wordpressa. Podobnie jak WP, platforma powstała jako narzędzie do publikacji i zarządzania treścią (CMS - Content Management System). Ambitni programiście stojący z projektem, wybrali najlepsze technologie do napisania kodu Ghost, tak, aby dostarczać narzędzie łatwe w kodowaniu, wszechstronne, bezawaryjne i bezpieczne, a także łatwe w optymalizacji, zdolne do wysokiej wydajności kodu i dużej szybkości strony WWW.
Aby zdetronizować Wordpressa, kluczowe było stworzenie nie tylko lepszego narzędzia i kodu platformy, ale zachęcenie ogromnej społeczności developerów do współpracy. Open source’owy charakter narzędzia zakładał bezpłatne oddanie kodu w ręce programistów, którzy po pierwsze spopularyzują narzędzie, wdrażając dla tysięcy swoich klientów, a po drugi, rozbudują możliwości Ghost, opracowując tysiące dodatkowych aplikacji, pluginów czy szablonów graficznych.
Mimo to, w 2024 r., Ghost zasila mniej stron niż WP, posiada mniejsze community, niż Wordpress i o wiele mniej dostępnych szablonów (choć te są o wiele lepsze), rozszerzeń czy integracji. Oddanie nowocześniejszego narzędzia wyposażonego w ładniejsze szablony nie wystarczyło. Wprawdzie tysiące świadomych użytkowników - startupów i firm technologicznych wybrały “nowe świecące cacko” i wdrożyło blogi na Ghost, nie można uznać, że plan detronizacji Wordpressa się powiód. Dlatego w strategii Ghost widać w ostatnich dwóch latach wyraźne zmiany.
Ująłbym to tak, że Ghost, próbował wypłynąć na szerokie wody oddając narzędzie do tworzenia stron internetowych, takie jak Wordpress , a więc “do wszystkiego, dla każdego”. Ta strategia nie powiodła się dlatego firma wybrała wyspecjalizowanie się w najmocniejszej stronie narzędzia tj. profesjonalnej publikacji treści. Jednocześnie w Internecie rozegrała się pewna mała rewolucja, powstał nowy trend wokół publikowania. Co się stało? Dziennikarze i eksperci zaczęli pisać własne blogi i newslettery, używając Medium i wspierając się Patreonem w monetyzacji (później użyli też Substacka). Do tego rozwinął się rynek wytwarzania eksperckich informacji, na którym wypłynęły nowe rzesze twórców internetowych.
W ten sposób powstała nowa kasta ludzi żyjących z publikowania w Internecie. Bloggerzy, a zwłaszcza youtuberzy zaczęli gromadzić ludzi wokół siebie i poruszanych tematów, a następnie monetyzować swoje społeczności oferując dostęp do unikatowych treści, produkty cyfrowe (np. ebooki i kursy video, albo presety do programów graficznych - przez Gumroad, czy Kajabi) lub sprzedając produkty fizyczne: książki, koszulki (np.przez Shopify).
Właściciele Ghost zdecydowali się wpłynąć na ten “niebieski ocean” i stać się przynajmniej największą rybą w mniejszym basenie. W ten sposób Ghost stał się narzędziem oferującym płatne dostępy do treści (tzw. gated content), oferującym dokładną analitykę zapisanych użytkowników i procesującym ich płatności, a także wspierającym wysyłanie newsletterów do grupy czytelników.
Ghost jest obecnie wykorzystywany przez firmy technologiczne i startupy (m.in. OpenAI, DuoLingo, Bufferr, Square, DuckDuckGo, Mozilla, Airtable), redakcje newsowe, dziennikarzy i ekspertów, społeczności internetowe (np. Exponential View), czy twórców internetowych - youtuberów, coachów i bloggerów (np. Ali Abdaal).
Dostajemy zatem nowoczesny stack do publikowania strony newsowej, bloga lub bazy wiedzy, a nawet zarabiania na tym, w którym wszystko błyszczy i świeci. Ale trzeba dodać, że to platforma skomplikowana, której uruchomienie na własnym serwerze wymaga programisty (kto z Was potrafi zainstalować Dockera?), a customizacja witryny może potrzebować eksperta.
Dlatego Ghost oferuje również pracę na hostingu zintegrowanym z CMSem, która amatorowi daje opcję odpalenia własnej strony lub bloga (a mi umieszczenia go w tym rankingu). Odpada dzięki temu zmartwienie o utrzymanie strony: o szybkość strony, CDNy czy SLA, jednak wiąże się to ze stałymi kosztami abonamentu.
Platforma w odróżnieniu od Wordpressa, jest o wiele mniej wszechstronna np. nie posiada aplikacji e-commerce (takiej jak WooCommerce) czy innych dodatków rozwijających stronę funkcjonalnie np. pozwalając stworzyć forum internetowe, serwis usługowy, bazę szkoleń online itp.
Marketplace Ghost oferuje nowoczesne, świetnie zaprojektowane szablony stron, ale nie pozwala też łatwo ich zmieniać i kontrolować elementów designu w taki sposób, jak daje nam na przykład Webflow. Szablonów i dodatków jest o wiele mniej niż w Wordpressie, trudniej też będzie znaleźć ekspertów: designerów i programistów, czy agencje interaktywne, które wdrożą dla nas projekt.
W wersji open-source Ghost jest narzędziem darmowym, jednak wymaga wówczas umiejętności zarządzania serwerem i instalacji aplikacji. Usługi hostingowe nie oferują instalatora Ghost, tak jak jest to standardem w przypadku Wordpressa. Dlatego warto rozważyć wybór opcji usługi hostowanej od Ghost, która przenosi odpowiedzialność za utrzymanie działającej strony na dostawcę technologii CMS. Taka usługa kosztuje w 4 wariantach: 9 USD, 25 USD, 50 USD i 100 USD miesięcznie.
Plany różnią się liczbą członków w usłudze membershipowej (500, 1000, 1000, 10000), użytkowników (1, 2, 5, nielimitowani), liczbą newsletterów (1, 5, 10, nielimitowane), ofert premium (1, 5, nielimitowane), możliwością customizacji strony, użycia API lub Zapiera, czy szerokością oferowanego wsparcia.
Ocena: ⭐⭐⭐
Webwave to polski darmowy kreator stron internetowych, umożliwiający edycję szablonów w przeglądarce i łatwą publikację na hostingu usługodawcy. Darmowy start, niska cena pakietów i sporo możliwości, czynią go wartym do rozważenia dla małej firmy lub jednoosobowego przedsiębiorcy.
WebWave to bardzo ciekawe polskie narzędzie, które pozwala tworzyć strony internetowe z blogiem oraz proste sklepy internetowe. Oparte jest o przeglądarkowy interfejs kreatora przypominający amerykański Webflow, lub inne profesjonalne narzędzia graficzne. Na środku panelu widzimy projekt, który edytujemy z menu górnego, oraz dwóch bocznych paneli. Możemy dodawać gotowe elementy, takie jak na przykład buttony i formularze, bloki tekstu lub filmy HMTL5. WebWave doskonale wspiera też wiele efektów UI, takich jak hover (zmiana wyglądu przycisku po najechaniu) lub animacje.
Śmiało można dzięki temu określić to narzędzie tańszym, rodzimym konkurentem Webflow, dostosowanym do potrzeb polskiego rynku. Podobnie jak z Webflow, doświadczenie tworzenia strony jest nieco trudniejsze niż w przypadku prostych kreatorów, ale przekłada się to na więcej możliwości adaptacji gotowych szablonów (np. można zmienić kształt przycisków, czcionki, kolorystykę, style).
Część opcji WebWave wydaje się dość podstawowa, jak e-commerce czy blogowanie, jednak, jeśli zaczynamy niewielki biznes z pewnością to wystarczy. Edytor artykułów (CMS) na blogu jest prosty, posiada dość ograniczone możliwości, a jednocześnie nie jest tak elastyczny w użyciu jak Wordpress. Nie tworzyłbym raczej dużego bloga na WebWave, albo strony informacyjnej dla małej redakcji newsowej. Takich szablonów również WebWave raczej nie oferuje, ujawniając mniej więcej dla kogo przygotowano kreator.
WebWave wpisuje się w potrzeby małego biznesu, który wymaga strony wizytówki z ofertą, możliwością kontaktu, formularzem, aktualnościami i blogiem, a także dla osób prywatnych z własną działalnością (trenerów, adwokatów itp.).
Szablony w bazie przewidują designy dla przedszkoli, coachów, studia designu czy gabinetów kosmetycznych lub placówek lekarskich. Są designy przeznaczone dla korporacji, adwokatów lub firm budowlanych, mechaników i restauracji lub małej turystyki. Znajdziemy również proste sklepy internetowe dla biżuterii, zegarków, odzieży i podobnych specjalizacji, które można dostosować zmieniając grafiki i treści do rozmaitych innych towarów.
Zbudujemy również e-commerce, jednakże będzie to raczej prosty sklep i warto zastanowić się czy oferta platform dedykowanych e-commerce nie będzie lepszym miejscem na start sklepu (mam na myśli takie platformy jak np. Shoper). Platformy pozwolą na dalszy rozwój, a zakres ich funkcjonalności obsłuży wszystkie potrzeby i procesy (wyobraźmy sobie zarządzanie cenami artykułów, stanami magazynowymi, integracje z Baselinkerem i Allegro itp.). Chodź sam WebWave posiada wszystkie podstawowe opcje - np. spięcie płatności (Stripe, PayPal i Przelewy24), a nawet umożliwia tworzenie kodów rabatowych.
Z pewnością z czasem pojawią się dodatkowe możliwości, jako, że zespół WebWave dynamicznie rozwija platformę, co miesiąc powiększając listę nowych funkcji i możliwości.
Kreator WebWave i szablony są bezpłatne, co oczywiście oznacza możliwość darmowego startu: projektowanie i opublikowanie strony WWW w domenie usługodawcy. Własna domena, niezbędna do prowadzenia biznesu i adres poczty e-mail to koszt 24 zł / mies. netto przy rocznej opłacie. Pakiet Pro, czyli blog, większa pojemność dysku oraz dodatkowe skrzynki e-mail to 30 zł /mies., natomiast pakiet z opcjami sprzedaży e-commerce to 50 zł / mies.(ceny przy zakupie rocznej subskrypcji). WebWave oferuje darmową domenę .pl na pierwszy rok, za której odnowienie zapłacimy 99 zł po roku.
Czyni to ten kreator relatywnie tanim, jak za oferowany wachlarz możliwości. Przy kosztach podobnych do Zyro, rozważyłbym obok siebie te dwie oferty. Nadal jednak, przy umiejętnościach osadzenia Wordpressa na własnym hostingu, instalacji i dostosowania szablonu, WP będzie konkurencją oferującą zdecydowanie więcej możliwości przy małej inwestycji: zakupu hostingu, szablonu i odrobiny własnej pracy.
Ocena: ⭐⭐⭐
Zyro to bardzo przyjazny kreator stron internetowych, umożliwiający samodzielną edycję darmowego szablonu WWW w przeglądarce internetowej. Zyro pozwala na dodanie prostego bloga lub funkcji e-commerce do witryny, następnie publikację gotowej strony WWW na hostingu Zyro oraz jej utrzymanie za niewielkie opłaty od 9 zł miesięcznie. Słowem: zero komplikacji i zero obciążenia budżetu.
Zyro należy do coraz popularniejszej litewskiej firmy Hostinger, oferującej przestrzeń hostingową i domeny. Kreator został przygotowany, aby wesprzeć klientów Hostingera i skutecznie sprzedawać powierzchnię na dyskach, dzięki proklienckiej usłudze samodzielnego generatora stron WWW. Trzeba przyznać, że Litwini przyłożyli starań, aby kreator świetnie działał, strony na nim hostowane odpalały się bardzo szybko, a dostępne szablony cieszyły oko.
W kreatorze wybieramy szablon i edytujemy wszystkie nagłówki, bloki tekstowe, grafiki oraz tła. W panelu projektowania łatwo wybierzemy kolory, czcionki i inne elementy styli (np. wygląd buttonów), tak aby nasza strona spełniała wszystkie nasze preferencje. Edytor drag and drop pozwala dodawać nowe sekcje i elementy, np. bloki z wideo, mapą, formularzem kontaktu, okienkiem zapisu na newsletter czy moduł testimoniali. Słowem wszystko to, co najczęściej na stronie WWW musi się pojawić. Łatwo możemy odpalić bloga i dodać treści do naszej bazy. W podobny sposób jednym kliknięciem odpalamy rozszerzenie o e-commerce, które pozwala oferować do 500 produktów w sklepie internetowym. Zyro oferuje również dodatkowo płatną usługę Titan do poczty e-mail, która jest interesującą alternatywą dla Gmaila. Titan pozwala m.in. śledzić dostarczanie maili, lub używać szablonów z gotowymi wiadomościami biznesowymi. Wygląda to na bardzo dobry produkt, który uzupełni stack biznesowy jaki oferuje Zyro.
Przyglądając się gotowym szablonom, łatwo wywnioskować, że Zyro kieruje swoją ofertę dla stron personalnych, minifirm, blogów i freelancerów. Jest tutaj sporo szablonów dla portfolio i CV, są też proste strony firmowe i nieskomplikowane sklepy internetowe.
Narzędzie jest na tyle tanie, że koszty utrzymania nie zabiją kieszeni freelancera np. designera czy animatora, który chce pokazać swoje projekty. Jeśli potrzebujesz bardzo prostej strony, którą szybko uruchomisz, zdecydowanie poleciłbym Zyro jako dużo lepszą alternatywę Weebly, które nie jest dostosowane do europejskich realiów (faktura VAT) i płac ($10 zamiast 9zł). Podejrzewam też, że otrzymasz znacznie lepszy support - gdyż Zyro chwali się tym jako jedną z ważnych cech ich biznesu.
Od początku 2023 r., na stronie Zyro widnieje promocja 68%, a więc pakiety kosztują - 9 zł miesięcznie bez VAT (bez promocji 27,90 zł) i 19 zł miesięcznie bez VAT (40 zł miesięcznie bez zniżki).
To rewelacyjna cena jak za taką usługę i przyjemnie dostosowana do polskich zarobków i realiów rynku. Znając branżę hostingową, z której wywodzi się Zyro, podejrzewam, że promocja może stale czekać na każdego nowego klienta. W takim modelu usługodawca zaoferuje nam w pierwszym okresie np. kwartale lub roku bardzo niskie ceny i zgarnie wyższe kwoty przy kolejnym przedłużeniu (zwykle w drugim roku). Niezależnie od tego, kwota do 30-40 zł to i tak świetna oferta, bijąca na głowę bezpośredniego konkurenta i kolejny system w moim rankingu: Weebly.
Ocena: ⭐⭐⭐
To narzędzie do tworzenia stron WWW, oferujący szybkie postawienie podstawowej witryny na bazie szablonu i kreatora drag&drop, bez zbędnych komplikacji. Dobre na start osobistej strony lub dla mikrofirmy, która chce zaistnieć w sieci.
Ten amerykański kreator stron WWW, jest jednym z najprostszych na rynku narzędzi dla osoby niedoświadczonej, która potrzebuje uruchomić podstawową stronę internetową. Pozwala wybrać i dostosować szablon, następnie opublikować stronę na hostingu usługi i we własnej domenie. Wśród dodatkowych funkcjonalności platforma oferuje m.in. moduł e-commerce, system do rezerwacji spotkań, czy moduł do tworzenia portfolio prac. Prowadząc bloga może nas zainteresować, że dostajemy dodatkowe narzędzia SEO, a także narzędzie do wysyłki newsletterów z kreatorem ładnych, graficznych maili.
Baza szablonów jest stosunkowo niewielka i mało różnorodna, co sprawia, że trudno odzwierciedlić własną wizję czy charakter budowanej marki. Większość motywów jest natomiast minimalistyczna i przyjazna dla oka, co sprawia, że estetyka naszej strony będzie stać raczej na wysokim poziomie.
Squarespace jest prostym kreatorem, który wydaje się targetować mikrofirmy oraz małe biznesy. Znajdą się tu szablony i dodatkowe funkcje dla kreatywnych: fotografów, artystów i grafików, a także wedding planerów, nauczycieli i nauczycielek jogi, a więc osób świadczących usługi, których czas można rezerwować (wspiera to system rezerwacji wbudowany w systemie strony WWW). Klientem Squarespace mogą być również małe lokalne biznesy np. studia kosmetyczne, drobne butiki fashion czy restauracje, dla których system rezerwacji lub podstawowe funkcje e-commerce znajdą zastosowanie. Biorąc pod uwagę funkcje marketingowe, grupą, która znajdzie tutaj coś dla siebie są kreatorzy i sprzedawcy infoproduktów, sprzedawcy kursów lub twórcy społeczności z dostępem do płatnych treści. Squarespace wspiera tego typu projekty, opierające się na monetyzacji wiedzy i budowaniu własnych publiczności. W bazie dostępnych szablonów można wyczuć apelowanie do żeńskiej części użytkowników.
Pakiety Squarespace zaczynają się od $16 miesięcznie za plan Personal. Kolejne pakiety są biznesowe i różnią się głównie wsparciem e-commerce i bardziej zaawansowaną analityką: za $23, $27 i $49 USD. W najniższym planie e-commerce usługodawca pobiera dodatkowo 3% od transakcji (obok np. 3%, które pobierze procesor płatności np. Stripe lub PayPal), dlatego warto przejść na plan $27. Przy najwyższym pakiecie mamy już prawie abonament Shopify ($29), który jest o wiele bardziej zaawansowaną platformą e-commerce. Dlatego Squarespace można polecić początkującym sprzedawcom, z niewielką liczbą produktów czy transakcji online.
Ocena: ⭐⭐
Amerykański kreator prostych stron WWW dla mikrofirm i osób prywatnych. Łatwy w obsłudze, posiada jednak bardzo ograniczone możliwości. Odczuwalny jest brak dodatków i integracji. Oferuje mniej niż Zyro, za większe pieniądze.
Sympatyczny i prosty kreator Weebly, jest tym, który wybrałem kilka lat temu do postawienia szybkiej strony wizytówki dla nowej firmy. Nie miałem ochoty na stawianie Wordpressa, dlatego oszczędzając czas wybrałem właśnie Weebly, które jednak po kilku miesiącach zaczęło mi ciążyć.
Koszt kilkudziesięciu złotych miesięcznie wydaje się niewielkie na początku, ale w skali roku lub dwóch lat opłaty są dużo bardziej uciążliwe niż najtańszy hosting i darmowa strona Wordpress. Do tego dokładał się problem z wciągnięciem Weebly jako kosztu, ponieważ usługodawca nie miał opcji otrzymania poprawnej faktury z numerem NIP. Jako amerykański dostawca, oferował jedynie rachunek (receipt).
Koszty ciążą bardziej, jeśli strona WWW na siebie nie zarabia. W przypadku Weebly, jeśli strona nie jest sklepem z produktami, to jest to zwykle wizytówka osoby lub firmy, za którą płacimy po prostu, aby mieć swoje miejsce w sieci, informacje o nas i dane kontaktowe. Tak było w moim przypadku i dlatego opłaty za Weebly jawiły mi się z czasem jako podatek od obecności w Internecie i braku umiejętności stworzenia strony na Wordpress, który polecam jako tańsze i o wiele bardziej wszechstronne rozwiązanie.
Ten amerykański kreator stron internetowych celuje w małe biznesy i osoby prywatne nie posiadające umiejętności stworzenia własnej witryny. Na stronie głównej Weebly opisuje, że pozwala stworzyć: stronę firmową, sklep internetowy, bloga, portfolio lub stronę osobistą albo stronę wydarzenia.
Nie zbudujemy skomplikowanego projektu, system nie będzie też wspierał trudniejszych wymagań biznesowych - np. zakupu biletów na konferencję ze wskazaniem miejsca, czy rezerwacji stolika w restauracji na konkretny dzień. Jeśli nie posiadamy umiejętności tworzenia stron, to i tak po więcej warto udać się do prostego i dobrze wyposażonego Wixa lub znaleźć agencję, która pomoże nam wdrożyć Wordpressa.
Weebly doskonale poradzi sobie z prostymi wizytówkami lub malutkimi sklepami internetowymi, kiedy startujemy ze sprzedażą lub jest to część działalności (np. dla artysty - sprzedaż wydruków prac).
Sam kreator jest bardzo prosty i daje nam de facto możliwość edycji zdjęć i tekstów na gotowym szablonie. Strony są dostosowane do urządzeń mobilnych, ale zdarzało mi się edytować nagłówki, które potem wyglądały źle na ekranie smartfona.
Wówczas, w 2019 r., Weebly po prostu źle skalowało tekst do danego ekranu, co zapadło mi w pamięć jako minus tej aplikacji. Nie wiem czy poprawiono już te funkcje, natomiast uważam, że cena Weebly jest dostosowana do skromnych możliwości, jakie ono oferuje.
Narzędzie jest darmowe i każdy może hostować niewielką stronę w domenie Weebly zupełnie bezpłatnie. Dopiero, jeśli chcemy wykorzystać własną domenę lub funkcje e-commerce, zapłacimy $10 lub $12 dolarów (przy rocznej płatności) za plany Personal, Professional. Wszystkie plany płatne mają podstawowe funkcje e-commerce, jednak bardziej zaawansowane sklepy postawimy z planem Performance za $26 (przy rocznej płatności), co odpowiada już podstawowym planom usług Shopify, która moim zdaniem jest dużo lepszym miejscem dla rozwoju sklepu internetowego.
Wspominałem również wyżej o Weebly jako o alternatywie do Wordpress, który może wiązać się z zakupem hostingu na rok za ok. 150-200 zł z góry, ale w dłuższej perspektywie koszty Weebly i tak przebiją kilkukrotnie hostowanie własnej strony na WP.
Ocena: ⭐⭐
Carrd to darmowy kreator stron WWW, który pozwala w kilka minut stworzyć microsite’y, minimalistyczne wizytówki lub portfolia, a także landing page’e i formularze. Wszystko w konwencji one-pagera, a więc pojedynczej strony bez menu i podstron, hostowanej za darmo w domenie Carrd.
Ten kreator stron WWW, którego nazwa jest startupowym pomysłem przekręcenia słowa “card”, jak nazwa sugeruje, jest narzędziem do utworzenia pewnej internetowej “karty”. W tym przypadku to skojarzenie całkiem trafne, bo strony generowane przez Carrd są właśnie prostymi jednostronicowymi “kartkami”, lub “wizytówkami”, a więc one-pagerami, oferującymi lub nie scrollowanie do niżej położonych sekcji. Rzut oka na szablony pozwala ustalić, że strony nie posiadają np. menu głównego lub footerowego, a zatem Carrd nie wspiera większych projektów, w których pojawia się potrzeba tworzenia podstron.
Aplikacja pozwala na stworzenie strony od zera w kreatorze lub wybór gotowego szablonu, a te dostępne są w kilku kategoriach:
Obecnie Carrd pozwala na stworzenie do 3 darmowych witryn za darmo z max. 50 elementów wraz z publikacją w subdomenie carrd.co. Strony są oznakowane badge’em “Made with Carrd” oraz z grafikami nie przekraczającymi 2Mb i video do 4Mb.
W planach płatnych jest nieco skomplikowanie, bo mamy trzy standardy opcji Pro: Lite, Standard i Plus, oferujące 3, 10 i 25 stron w pakiecie i wiele rozszerzonych opcji za, uwaga, $9, $19 i $49 płatne rocznie.
Dodatkowo każdy z tych trzech planów może kosztować więcej i mieć w opisie numerek: Lite - 10 lub 25, Standard - 25, 50, 100, 250 lub 500, zaś Plus - 50, 100, 250 i 500, oznaczające zwiększony limit utworzonych stron. Usługa może wtedy kosztować nawet $339 - $469 przy pakiecie 500 stron. Wśród opcji płatnych mamy oczywiście zniesienie ograniczeń opcji darmowej (np. limitu 50 elementów na stronie), a przede wszystkim publikację we własnej domenie bez brandingu Carrd. Plan Standard wnosi możliwość korzystania z formularzy, widgetów, embedów, wpięcia kodu Google Analatics, dodawania meta tagów i lokalnych fontów. Ostatnia opcja Plus dodaje redirecty, ochronę hasłem, bazę plików na stronie, cykliczne update’y, zmienne czy możliwość pobierania stron na dysk.
Można zauważyć, że tak skonstruowana oferta dedykowana jest raczej agencjom marketingowym tworzącym microsite’y dla klientów lub agencjom web development oddającym i utrzymującym proste strony wizytówki swoim klientom biznesowym i osobom fizycznym. W tym drugim przypadku mamy do czynienia z resellingiem stron WWW. Korzystać mogą też inne firmy i startupy, de facto wszyscy, którzy potrzebują tworzyć proste strony en masse.
Tym niemniej w planach najniższych kreator świetnie przysłuży się cyfrowym specjalistom, designerom, ekspertom, autorom, influencerom czy fotografom, którzy szukają prostej strony-wizytówki, z podstawowym portfolio swoich prac, linkami do publikacji w Internecie lub linkami do posiadanych kanałów społecznościowych (przykład takiej strony tutaj: https://jerzyopar.carrd.co/)
Jeśli ktoś planuje zbieranie emaili lub potrzebuje strony z formularzem, plan standard od $19 za rok, obsłuży ten case biznesowy, co czyni Carrd konkurencją dla takich narzędzi jak np. Landing.pl czy kanadyjski Unbounce. Te drugie potrafią oczywiście więcej niż Carrd, umożliwiając lepszą analitykę, wsparcie konwersji na zapis w formularzu i ograniczone funkcje sprzedażowe (np. przyjmują płatność za zakup).
Być może rozwój Carrd pójdzie również w tym kierunku i w przyszłości otrzymamy jeszcze więcej funkcji, bo narzędzie ma dopiero 8 lat, od może 3 lat operuje w szerszej świadomości. System wspiera tworzenie i handel szablonami, więc możemy się spodziewać nowych projektów dostarczanych przez uczestniczących w programie twórców.
Kreatory WWW, zwykle pozwalają stworzyć stronę za darmo lub w ramach bezpłatnego okresu próbnego. Płatny może być szablon strony WWW, choć Wix, WebWave, Zyro, Weebly oferują darmowe szablony. Dopiero publikacja strony w sieci, zwłaszcza we własnej domenie, będzie wiązać się z kosztami abonamentu za kreator lub opłaty za hosting WWW w przypadku strony na Wordpress.
Wybierając kreator strony WWW np. Webflow, WebWave Weebly, Carrd, możliwa jest publikacja prostej strony za darmo, najczęściej jednak tylko w domenie dostawcy. Darmowy kreator stron WWW nie będzie dobrym rozwiązaniem, bo brak własnej domeny utrudni nam prowadzenie strony, jeśli chcemy być wyszukiwani w Google i zamierzamy budować zaufanie wśród nowych użytkowników i klientów.
Zależy to od wymagań i Twoich umiejętności: dla wizualnie efektywnych stron sprawdza się Webflow, świetny CMS wspierający zarządzanie treściami oferują Wordpress i Ghost, jednak Wix, Squarespace, Zyro i Weebly cechuje największa prostota, a jednocześnie wbudowane szablony i niskie koszty. Shopify jest najlepszy, gdy trzeba zbudować rozbudowany sklep e-commerce bez umiejętności kodowania.
Cenniki kreatorów stron WWW znacznie się od siebie różnią, jednak dla stron we własnej domenie, zwykle koszty zaczynają się od 45 złotych do nawet 135 złotych miesięcznie za bardziej zaawansowane programy.
W przypadku Wordpressa czy Ghost hosting musisz wykupić oddzielnie i samodzielnie. Pozostałe kreatory stron internetowych oferują hosting w pakiecie, który pozwala na szybkie opublikowanie strony w sieci jednym kliknięciem.
Przeważnie potrzebna jest własna domena, którą przekierowuje się na serwery usługodawcy kreatora stron WWW. Jednak niektóre kreatory oferują w pakiecie domenę lub oferują publikację w domenie usługodawcy bez dodatkowej opłaty.
Wybierając kreator stron WWW, należy określić czy będziemy potrafili się nim posłużyć, i czy spełnia nasze wymagania, sprawdzając listę funkcjonalności i dostępne szablony. Koniecznie należy przeanalizować cennik pod kątem dzisiejszych potrzeb i ewentualnego rozwoju strony WWW w przyszłości. Warto sprawdzić jak wspiera prowadzenie bloga, SEO, oraz czy oddaje dodatkowe narzędzia marketingowe w pakiecie lub ma gotowe integracje z takimi zewnętrznymi programami (np. programami do mailingu).
Kreatory stron WWW, pozwalają na stworzenie strony samodzielnie bez umiejętności programowania. Narzędzia takie jak Webflow, Elementor, Wix czy WebWave pozwolą stworzyć nawet zaawansowane strony WWW, dzięki edycji szablonów, edytorowi drag&drop i WYSIWYG.
Aby zbudować własną stronę polecam wybrać jeden z kreatorów stron WWW, jeden z dostępnych szablonów dla tego kreatora, a następnie edytować szablon, zmieniając układ strony, treści pisane i grafiki w zgodzie z naszymi potrzebami. Ostatnim krokiem będzie zakup domeny i publikacja strony w domenie na hostingu dostawcy lub własnym.
Aby założyć bloga na Wordpress.com, możesz zrobić to darmowo. Własny blog w domenie i hostingu, wymaga darmowego oprogramowania Wordpress i opłaty za hosting oraz domenę, czyli minimum 150-200 zł rocznie w zależności od usługodawcy.
Nie. Jeśli chciałbyś zbudować własną aplikację mobilną, niezbędne jest wykorzystanie narzędzi no-code takich jak na przykład Flutterflow. Niezależnie czy będzie to aplikacja pisana bez kodu, czy kodowana w React Native, Flutter czy innym języku, warto taki projekt zlecić agencji specjalizującej się w developmencie aplikacji mobilnych i webowych.
Jest rok 2024: technologia zmienia się i zmienia nas. W tym przewodniku wybierzemy się na eksplorację horyzontów technologicznych w budowaniu stron WWW. Zapraszam Cię do podróży poza barierę kodu, do przestrzeni, w której nie ma ograniczeń, dzięki kreatywności, kolaboracji i wizualnemu CMS jutra.
Zespoły marketingowe wybierając pomiędzy szablonami a zależnością od programistów, tkwią w pułapce albo ograniczeń albo kosztów i zależności od programistów. Tradycyjne CMS z kodem i silosami pracy, utrzymują marketingową rakietę na ziemi, bez możliwości adaptacji do aktualnych potrzeb biznesu.
Dokładnie tak, jakbyś decydował się na odpowiedni statek do kosmicznej podróży - pomogę wybrać Ci skalowalny CMS. Poznasz historię systemów CMS, ich typy, kryteria wyboru CMS. Weźmiemy pod uwagę wpływ na model współpracy, koszty w utrzymaniu (TCO) i jego skalowalność.
Przedstawiam wizualny CMS - Webflow - który łączy techniczną złożoność z kreatywnością, będąc katalizatorem wzrostu. Poznasz przewagi podejścia no-code na przykładzie skalowalnego CMS Webflow, wraz z case studies wdrożeń w firmach: MURAL, SmugMug i Freshly.
Stwórzmy razem coś wyjątkowego!
Jako agencja Webflow & UX, tworzymy nowoczesne strony Webflow oparte o zjawiskowe projekty UX/UI, dedykowane firmom B2B, startupom i markom osobistym. Napisz do nas!
Jerzy
Client Partner & CEO